Lättläst om Svenska kulturfonden

Svenska kulturfonden arbetar för
det svenska språket i Finland.

Svenska kulturfonden kallas också för Kulturfonden.

Vad gör vi på Kulturfonden?

Vi delar ut ungefär 40 miljoner euro varje år.

Pengarna kommer från människor som har
testamenterat dem till Kulturfonden.
Alltså bett oss att dela ut dem
till viktiga ändamål efter att de dött.

Vi gör också annat,
som att vi ordnar seminarier och ger ut rapporter.

Vem kan få pengar av Kulturfonden?

Du kan ansöka om pengar av Kulturfonden
om du gör något inom utbildning eller kultur på svenska i Finland.

Både personer och organisationer kan få pengar.

Du måste inte vara finlandssvensk
för att få pengar av Kulturfonden.
Du kan ha ett annat modersmål än svenska.

Hur kan jag ansöka om pengar från Kulturfonden?

Du kan ansöka om pengar från Kulturfonden
genom att skriva en ansökan på internet.

I ansökan ska du skriva vad du vill göra
inom utbildning eller kultur på svenska i Finland.

Du ska också skriva hur mycket pengar du ansöker om.

Vi tar emot ansökningar i november varje år.

Du kommer till sidan där du kan skriva din ansökan
när du klickar på den här länken.
Texten på sidan är inte lättläst.

Om du behöver hjälp kan du kontakta oss
genom att skicka e-post till kansliet(at)kulturfonden.fi.

Vad händer när jag skickat in min ansökan?

Personer som är experter inom utbildning och kultur
läser ansökningarna.

Experterna säger vilka ansökningar
som är tydligt skrivna och
handlar om verksamhet som vi kan ge pengar till.

Sedan bestämmer Kulturfondens styrelse
vem som ska få pengar.

Ungefär hälften av dem
som har skickat in en ansökan till oss får pengar.

I mars får du veta om du har fått pengar eller inte.

När du får pengar från Kulturfonden
ska du använda dem inom ett år.

Sedan ska du skriva till oss
och berätta hur det du gjorde lyckades.

Vad vill du läsa mera om Kulturfonden på lättläst svenska?

Vi skriver gärna flera lättlästa texter om Kulturfonden.

Skicka e-post till information(at)kulturfonden.fi
och berätta vad du vill läsa på lättläst svenska.