Strategi
2025–2029
Ändamål
Svenska kulturfondens ändamål är att främja och stödja utbildning, kultur, konst, vetenskap och forskning samt samhällsservice som gynnar det svenska i Finland.
Mission
För att uppfylla vårt ändamål arbetar vi med förnyarens engagemang och sakkunskap för att stärka det svenska språket i Finland genom stipendier och understöd för utbildning, kultur och identitetsstärkande verksamhet.
Vision
På svenska. I Finland. Vi vill, som en fond på toppnivå, bidra till ett öppet och inkluderande samhälle där alla har rätt och tillgång till högklassig och mångsidig utbildning och kultur på svenska.
Under strategiperioden 2025-2029 arbetar vi enligt fyra roller. Rollerna speglar vårt engagemang för att nå nya målgrupper, utveckla talang, stödja kritisk samhällsstruktur och driva positiv samhällsförändring.
1.Stödja aktivitet och engagemang
Vi bidrar till större förståelse, aktivitet och engagemang för det svenska i Finland.
År 2029 når vi nya och diversifierade grupper av sökande. Vår ansökningsprocess är uppskattad bland sökande och en förebild för liknande organisationer i Norden.
Målsättningar
Vi skapar förutsättningar för ett rikt kulturliv, ett starkt utbildningsfält och välmående och välbefinnande på svenska i Finland. Vi når en större mångfald av sökande och vi stöder föreningar i att engagera både nya och redan aktiva medlemmar.
Vi får goda ansökningar och vår ansökningsprocess är tillgänglig och lätthanterlig för alla – oberoende av de sökandes bakgrund.
2.Skapa förutsättningar för talanger att utveckla sin potential
Vi identifierar och stöder talangfulla personer inom våra verksamhetsområden. Vi stöder mentorskap och alumnprogram och utvecklar innovativa sätt för att lyfta fram och stödja talang.
År 2029 stöder vi aktivt och långsiktigt begåvade aktörer som skapar synlighet för det svenska i Finland både nationellt och internationellt.
Målsättningar
Vi skapar förutsättningar för ett aktivt och bestående nätverk av experter som kan verka som mentorer för att identifiera och utveckla nya talanger inom våra verksamhetsområden.
Vi skapar nya möjligheter och samarbeten för tvärvetenskapliga och tvärkonstnärliga uttryck.
3.Bevara och utveckla kritisk samhällsstruktur som gynnar det svenska i Finland
Vi bidrar till att bevara och utveckla samhällsstrukturer som är avgörande för det svenska i Finland. Vi främjar professionalisering, och i förlängningen också inkludering, gränsöverskridande samarbeten och språkkunskaper.
År 2029 har vi bidragit till en dynamisk och professionell samhällsstruktur som gynnar det svenska i Finland.
Målsättningar
Vi skapar en helhetsbild av vårt verksamhetsområde och aktörerna inom det. Det säkerställer att våra insatser kompletterar snarare än konkurrerar med befintliga initiativ och att våra resurser går till ändamål där de gör störst nytta för det svenska i Finland.
Vi bidrar till ökad professionalism, tillgänglighet och språkkunnighet i organisationer, institutioner och myndigheter som är viktiga för svenskspråkiga i Finland.
Vi stöder organisationer som framgångsrikt och med mätbar genomslagskraft verkar för att det svenska i Finland ska vara attraktivt över språk- och kulturgränser.
4.Driva samhällsförbättring i Finland med en svensk dimension
Vi bidrar aktivt till en positiv samhällsförändring i Finland. Vi är speciellt fokuserade på att främja diversitet och motarbetar polarisering. Vi bygger broar över språk- och kulturgränser.
År 2029 är Kulturfonden en relevant aktör inte bara för svenskspråkiga utan också bland finskspråkiga, invandrare och personer utomlands med anknytning till det svenska i Finland. Vi når nya målgrupper och har sjösatt satsningar som stöder integration på svenska, motverkar marginalisering och för människor närmare varandra.
Målsättningar
Vi bidrar till att Finland är en föregångare och förebild inom utbildning och forskning, från småbarnspedagogik till universitet. Finskspråkiga, flerspråkiga och invandrare väljer allt oftare kvalitativ utbildning på svenska.
Vi förebygger marginalisering och utanförskap genom satsningar på dialog och förståelse mellan olika generationer, språk- och kulturgrupper. Unga är en viktig målgrupp för oss.
Vi följer med omvärlden och kan snabbt reagera på nya samhällsbehov och förändringar.