Bidrag för föreningar och organisationer

Vi beviljar bidrag till föreningar och olika typer av organisationer som har verksamhet och aktiviteter inom konst, kultur, utbildning, forskning och samhällsservice. Alla sökande ska ha en anknytning till det svenska i Finland.

Ansökan kan skrivas på svenska, finska eller engelska.

Vem kan ansöka om bidrag?

Vi kan bevilja det här bidraget till

  • registrerade föreningar
  • stiftelser
  • offentliga samfund (kommuner, samkommuner)
  • företag

Vänligen observera att vi inte kan bevilja bidrag till sådant som är ett offentligt samfunds lagstadgade uppgifter eller näringsverksamhet.

Här kan du läsa mer om bidrag till företag och kommuner.

Om du representerar en studentförening – läs särskilt detta!

Vad är en bra ansökan?

I din ansökan ska du alltid besvara följande frågor:

  • vem
  • vad
  • hur
  • varför och
  • när?

Längden på ansökan är inte avgörande – en lång ansökan som saknar svar på någon av de här centrala frågorna är inte bättre än en kort och tydlig ansökan. 

Försök formulera dig så tydligt som möjligt. Om du är osäker på din svenska kan du skriva på finska eller engelska. Be också gärna någon annan läsa ansökan innan du skickar in den, och be dem om respons.

Läs mer om hur du gör en bra ansökan här.

Var noggrann när du gör upp budgeten till ansökan. Budgeten måste vara i balans (inte gå med vinst eller förlust) och vara realistisk för det du vill göra.

Läs mer om budget och övriga ekonomiska frågor här.

Om du representerar en studentförening – läs särskilt detta!

Vad ska vi inte ansöka om bidrag för?

Det finns en del saker som Kulturfonden inte kan eller vill bevilja det här bidraget till. Var därför noga med att din ansökan inte enbart gäller något av nedanstående:

  • anskaffning av utrustning, material eller programlicenser
  • utgifter för mat och dryck under evenemang (traktering)
  • historiker (ej 100 år), fester och jubileumsevenemang
  • drift av lagstadgad verksamhet inom offentlig sektor
  • näringsverksamhet eller uppstart av företag
  • infrastrukturprojekt eller fastighetsbyggen
  • turism
  • översättning av litteratur
  • social- och hälsovård eller rehabilitering
  • bidrag för att anställa en person tillsvidare

Kostnader för material och projektanställningar kan ingå i ansökan så länge de är en del av en större helhet.

Här kan du läsa mer om bidrag och anskaffningar.

Här kan du läsa mer om bidrag för att anställa någon.

Om du representerar en studentförening – läs särskilt detta!

Kan vi ansöka om ett flerårigt bidrag?

Ja, det går bra att ansöka om ett bidrag som används under mer än ett år. För att kunna få ett sådant förutsätter vi att det i ansökan finns en tydlig plan och budget för hela finansieringsperioden.

Vi har ingen särskild ansökningsblankett för fleråriga ansökningar utan du gör ansökan på samma blanketter som vanligt. Var tydlig med att ansökan gäller flera år.

Om bidrag beviljas för flera år kan det antingen betalas ut under ett år och sedan ha längre användningstid, eller så betalar vi ut bidraget i årliga rater. Ibland kräver vi att ni lämnar in en statusrapport för att få följande rat utbetald.

Här kan du läsa mer om utbetalning av fleråriga bidrag.

Våra frågor om hållbarhet och tillgänglighet

I ansökan kan du beskriva hur organisationen beaktar hållbarhet och tillgänglighet i sin verksamhet. Frågorna är inte obligatoriska att besvara, men vi vill med dem inspirera till engagemang på området. Om du besvarar frågorna påverkar svaren inte bedömningen av din ansökan.

Läs mer om vad vi menar med hållbarhet och tillgänglighet.

Utbetalning och redovisning

Om organisationen beviljas ett bidrag har ni 12 månader på er att anhålla om utbetalning. Ni gör anhållan elektroniskt via ansökningssystemet. Om bidraget är på 3 000 euro eller mer behöver två representanter för organisationen underteckna anhållan.

Vänligen observera att anhållan ska undertecknas med personliga bankkoder eller motsvarande identifieringssätt även när bidraget utbetalas till en organisation.

När bidraget betalats ut ska ni inom 12 månader från utbetalningsdagen redovisa för hur det har använts. Redovisningen görs också elektroniskt i ansökningssystemet.

Läs mer om utbetalning och redovisning här.

Förändrade planer och uppskov

Om någonting inträffar som gör att ni inte kan använda bidraget enligt planen i ansökan ska ni meddela oss om det. Använd Korrespondens-funktionen i ansökningssystemet.

Vänligen observera att det inte är tillåtet att ni utan att informera oss använder bidraget till något annat än det har beviljats för. Om ni gör det kommer ni behöva betala tillbaka bidraget till Kulturfonden.

Om det bara är tidtabellen för genomförandet som av någon orsak förändras kan ni anhålla om uppskov med att få bidraget utbetalat eller om uppskov med redovisningen. Det kan ni göra via ansökningssystemet.

Här berättar vi hur du hanterar ditt beviljade bidrag då dina planer går i stöpet.