Ordkonst – framtidens utbildningsvägar och arbetsfält
Monica Martens-Seppelin, januari 2022
Ordkonst – kreativt skrivande och berättande – är ett av nio ämnen inom den grundläggande konstundervisningen i Finland. Kanske också ett av de mest förbisedda konstämnena. Inom ordkonst är finansieringen svajig, strukturerna är luddiga och en utbildning för pedagoger saknas. Monica Martens-Seppelin granskade ordkonstfältet och gav i sin rapport förslag på hur ordkonstpedagoger kunde utbildas på svenska i Finland.
Utvärdering av Svenska kulturfondens strategiska program Hallå! 2018-2021 / Strategisen Hallå!-ohjelman arviointi 2018-2021
Lia Markelin, mars 2022
Lyckades vi påverka språkklimatet via vårt strategiska program Hallå! för en levande flerspråkighet? Hur lyckades vårt eget arbete med det strategiska programmet? Vi lät forskaren Lia Markelin på Tankesmedjan Magma göra en utvärdering av våra processer och kritiskt granska de samhälleliga effekterna av Hallå!-satsningen.
Svenska kulturfondens årsbok 2021
Morgan Digital, Anna Söderlund, redaktör, maj 2022
I årsboken 2021 berättade vi bland annat om projektet Kritikbyrån, Mofi 2.0 om undervisningen i modersmålsinriktad finska, Pro Artibus konstnärsresidens och rekreation för äldre personer i Åboland. Vi försökte också ärligt och kritiskt belysa våra egna utmaningar och knepiga situationer under året. Vi lät trycka en mindre upplaga av årsboken och distribuerade den huvudsakligen vid möten och träffar.
SKAPA – konstundervisning för barn och unga på svenska i Finland
Dan Sundblom, augusti 2022
Hur ser aktörerna inom konstundervisning på dagsläget och framtiden, på möjligheterna och utmaningarna? Det här beskriver forskaren Dan Sundblom i sin rapport. Rapporten var en del av det förarbete som Martin Wegelius-institutet och De Ungas Musikförbund i Svenskfinland DUNK gjorde för Kulturfondens strategiska satsning SKAPA.
Glädje i språklärandet / Iloa kielten oppimiseen / Joy in Language Learning
Raili Hilden och Milla Luodonpää-Manni, oktober 2022
Världen blir mera internationell och mångsidiga språkkunskaper allt viktigare. Samtidigt väljer allt färre barn och unga att studera andra främmande språk än engelska. Det här är bakgrunden till vår trespråkiga antologi Glädje i språklärandet som biträdande professor Raili Hilden och universitetslektor Milla Luodonpää-Manni från Helsingfors universitet sammanställde. Antologin består av populärvetenskapliga,
forskningsbaserade artiklar på svenska, finska eller engelska och fokuserar på undervisningsmetoder
att använda i klassrummen.
Dela artikel på