Inriktningen på kvalitet och hållbarhet är viktig för modedesignern Jonathan Ingberg. Hans klädmärke By Hinders, uppkallat efter föräldrarnas gård i Ingå, är en stark företrädare för slow fashion, hållbart mode.

Jonathan Ingberg räknas som ett av de intressantaste namnen bland nya finländska modedesigners. Han har studerat vid ansedda högskolan Central Saint Martins i London och jobbat för klädmärken som Balenciaga, H&M och Tiger of Sweden.

I samband med pandemin valde han att återvända till föräldrarnas gård i Ingå där han lanserade By Hinders. Märket är inriktat på unisexkläder i tidlös design, gjorda i hållbara och närproducerade material och tillverkade i liten skala. En viktig råvara är ull från gårdens får.

– Att ullen kommer till användning är viktigt. Inte bara för gården utan också för att visa att det går att göra fina saker av ett material som i nuläget till stora delar kastas bort, säger Jonathan.

Det handlar också om att ta till vara hantverkararvet.

– Att upprätthålla kulturhistoria är jätteviktigt för mig, liksom att upprätthålla den finlandssvenska
kulturen. Att kunna se på världen ur olika perspektiv är en stor rikedom.

Att ullen kommer till användning är viktigt. Inte bara för gården utan också för att visa att det går att göra fina saker av ett material som i nuläget till stora delar kastas bort

Tecknandet tände gnistan

Redan som barn gillade Jonathan att rita kläder och gjorde på löpande band teckningar med vackra prinsessklänningar. Ett avgörande ögonblick var då hans mamma kommenterade att en del människor skulle betala för hans klänningar.

– Jag minns att jag tänkte ”Wow! Är det sant!”. Efter det hade jag det här i bakhuvudet även om jag också hade andra karriärdrömmar. Förutom att teckna dansade jag balett och spelade violin. I något skede ville jag bli en ny Linda Lampenius, känd finlandssvensk violinist.

Sporrande föräldrar

I skolan trivdes han inte speciellt bra. Efter nian tog han ändå tag i studierna och utbildade sig
till klädartesan vid yrkesinstitutet Omnia och tog studenten vid vuxengymnasiet i Esbo.

– Min mamma tyckte att jag först skulle lära mig sy ifall jag ville bli modedesigner. Det visade sig vara ett bra råd. Mina föräldrar har varit väldigt sporrande. De har stöttat mig i det jag gjort och gett mig goda värderingar.

Femtiotalet inspirerar

Jonathan är fortfarande mycket i Ingå men bor idag i Helsingfors – i samma kvarter där han och hans syskon gick i den franska skolan i Munkshöjden.

– Det känns nostalgiskt men också lite konstigt. Även om jag vuxit upp här känner jag mig lite som en outsider.

I sina arbeten tolkar och materialiserar han de känslor och tankar som världen runt omkring honom väcker. Den första By Hinders kollektionen bar namnet Rötter och berättade om hemkomsten och relationen till gården. Just nu intresserar dynamiken mellan det lantliga och urbana.

– Jag gillar Munkshöjdens 1950-tals estetik som också är världskänd. Också tidsperioden som sådan intresserar mig. Det var då som Finland urbaniserades och många flyttade från landsbygden till städerna, liksom jag själv nu gjort. Det är fascinerande hur tiden vi lever i går i cykler.

Fördjupat kunnande med hjälp av stipendium

Hans nya kollektion kommer att visas på modeevenemanget Fashion in Helsinki i maj. När intervjun görs återstår ännu mycket jobb, men Jonathan klagar inte.

– Jag är tacksam för att jag kan jobba med det här och för arbetsstipendiet jag fått från Svenska kulturfonden. Det har gett mig möjlighet att ägna mig åt att utforska och prova nya tillverkningsprocesser och fördjupa mig i hållbarhetsfrågor.

Min designfilosofi omfattar kvalitet, hållbarhet och stöd för det lokala. Det är också grunden för varje kollektion jag gör. Den vägen vill jag inspirera till en förändring i konsumtionsmönstren.

Tack vare sitt kunnande om hållbart mode sitter han med i intresseorganisationen Suomen tekstiili ja muoti. Hans uppgift är att fundera på hur finländska modeföretag kan växa på etiska och hållbara sätt. Förutom att hitta fungerande lösningar för tillverkarna skulle det gälla att få konsumenterna med på noterna.

– Fastän konsumenten ogillar barnarbete, usla arbetsförhållanden och överkonsumtion ser hen inte sambandet med att köpa 5 euros t-skjortor.

Hur ska vi komma bort från snabbmodet?

– Som designer är det mitt ansvar att medvetet forma modets framtid. Min designfilosofi omfattar kvalitet, hållbarhet och stöd för det lokala. Det är också grunden för varje kollektion jag gör. Den vägen vill jag inspirera till en förändring i konsumtionsmönstren. Mitt mål är att uppmuntra till val av plagg som är skapade med respekt för både människor och vår planet. Min vision är att genom designen inte bara visa vägen utan även inspirera till en förändring mot en mer ansvarsfull och medveten modeindustri.

  • År 2023 beviljade Svenska kulturfonden 67 av 400 inkomna ansökningar om arbetsstipendium. Ettåriga arbetsstipendiet uppgick år 2023 till 28 000 euro.
  • Arbetsstipendier kan sökas av professionella konstnärer, hantverkare, kulturjournalister och kritiker för eget konstnärligt arbete på heltid.

Text: Agneta Sjöblom
Bild: Cata Portin

Dela artikel på

Facebook | Twitter