Vältalighet är ett brett begrepp. Främst handlar det om att kommunicera så ditt budskap går fram. Gärna på ett sätt där du inte är otrevlig. Och där du formar språket på ett tilltalande sätt. Det kan du träna på, till exempel genom att debattera med andra.

FSS (Finlands svenska skolungdomsförbund) och SU (Svensk Ungdom) driver ett debattprojekt som varje år kulminerar i en lagtävling. Med projektet vill arrangörerna ge ungdomar som studerar på andra stadiet möjlighet att bli bättre på muntlig kommunikation och mera nyfikna på hur man kan påverka samhället.

– Det är viktigt att kunna diskutera verbalt, säger Jacob Töringe. Mycket av den kunskapen försvinner när allt är så digitalt. Debattävlingen är ett bra sätt att lyfta de här färdigheterna.

Jacob är lärare i svenska och litteratur vid gymnasiet Lärkan i Helsingfors. I skolans fördjupade kurser i muntlig kommunikation får eleverna både debattera och hålla tal.

Abiturienterna Tove Tiedeman och Ida Irz gillar att diskutera och ville lära sig ännu mera. Debattävlingen erbjöd en möjlighet. Love Öström går andra året i gymnasiet och tog chansen att utveckla sitt intresse för debatt. Inför deltävlingarna hade de tre knappt träffats.

– Det kom ganska naturligt att vi delade på allt direkt och lyckades med en bra teambuilding snabbt, berättar Love.

Tiden en utmaning

Under 2023 deltog elva lag i deltävlingarna som ordnades i Österbotten, Åboland och Helsingfors/Nyland. Laget från Lärkan kom till final. Den ordnades i februari 2024.

– Inför finalen träffades vi och hade övningsdebatter, säger Tove. Vi försökte hitta källor och fundera på både bra och dåliga argument.

Inför en tävling får lagen veta teman för debatterna, men inte om de ska vara för eller emot. Det avslöjas strax innan debatten inleds. Under förberedelsetiden samlar lagen fakta och spetsar till sina argument.

Själva tävlingsmomentet inleds med att laget som är PRO (för) ska presentera sin åsikt, definiera termer på temat och presentera sitt huvudargument. Allt på endast en minut. Sedan har motståndarlaget, som då är CONTRA (emot), en minut på sig att presentera sin åsikt och försöka skjuta ner PRO-sidans argument.

Med projektet vill arrangörerna ge ungdomar som studerar på andra stadiet möjlighet att bli bättre på muntlig kommunikation och mera nyfikna på hur man kan påverka samhället.

– Vi har ju debatterat en del i skolan, berättar Love. Men i tävling blir det nervöst då det är publik på plats.

I blixtrundan ska alla i lagen reagera på öppningsinläggen. Varje deltagare har 30 sekunder tid. Efter det följer en fem minuter lång öppen debatt innan både CONTRA och PRO får varsitt avslutande debattinlägg. På en knapp kvart är tävlingen över och domarna bedömer, dömer och delar ut poäng.

– Det är stressigt, men roligt, konstaterar Ida.

Redan i uttagningsskedet kom Lärkanlaget på ett bra knep: de tog med en kökstimer för att hålla stenkoll på tiden och kunna justera sina inlägg.

– Det gäller att utnyttja alla sekunder och välja sina ord, säger Tove.

Bedömningskriterier

Exempel på teman är ”studentexamen på papper” och ”kontroversiella statyer”.

– Statyerna hade jag inte tänkt på förut, berättar Ida. Då det är nya ämnen och man lär sig båda sidor är största fallgropen i tävlingen att man blandar ihop argumenten och motsäger sig själv.

Tävlingens domare är akademiker, journalister, politiker eller skådespelare. De håller koll på hur väl lagen använder sig av relevant kunskap och fakta i sina argument. Om argument strider mot lagets åsikt blir det sämre poäng. Hur bra lagen klarar av att svara på motargument med ett bra språk är andra kriterier som påverkar bedömningen.

– Poängen är inte att övertala utan att övertyga den som lyssnar, säger Jacob. Eleverna ska försöka hitta svagheter i det andra lagets argumentation. Saklighet premieras. Personangrepp är dåligt. Man ska ge varandra utrymme inom det egna laget. Det är mycket att tänka på.

Vässa vältaligheten

Svenska kulturfonden stöder debattprojektet för att det främjar studerandes förmåga att använda
sitt modersmål på ett strukturerat sätt. I förlängningen bidrar det till att flera svenskspråkiga kan ta del av samhällsdebatten.

För eleverna från Lärkan var debattävlingen främst en rolig upplevelse.

– Jag tror jag har nytta av det i framtiden, säger Ida. Man lär sig mycket också genom att lyssna.

Bland mina förebilder finns presidentkandidaterna, de debatterade respektfullt. Tove är uppvuxen med diskussioner kring middagsbordet. Hennes föräldrar har lärt henne det goda i att ta upp olika synvinklar. Debatttävlingen sporrade till flera minidebatter där hon och laget fick vässa sin vältalighet. Även om debattämnena inte alltid kändes relevanta gav de en möjlighet att fundera på vad som är bra och dåligt.

– Det är alltid hälsosamt att förstå motståndarens åsikt, konstaterar Love. Man behöver alltid kunna debattera för att få fram sin egen. Det här var bra träning på att inte ha en fastkörd åsikt.

Om debattävlingen

  • Debattävling 2023–2024 arrangerad av FSS och SU
  • Kulturfondens bidrag: 15 000 euro
  • Finallag: Ekenäs gymnasium, Gymnasiet Lärkan, Vasa övningsskolas gymnasium (vinnare)
  • Första pris: resa till Stockholm
  • Vasa övningsskolas gymnasium (vinnare): Adele Widell, Matilda Mäkäräinen, Ellen Wik
  • Ekenäs gymnasium: Cesar Westerholm, Oscar Wikström, Agnes Kvarnström
  • Gymnasiet Lärkan: Tove Tiedemann, Leonard Kettula, Minea Lundström

Text: Susanne Skata
Bild: FSS/Mikaela Jokinen

Dela artikel på

Facebook | Twitter