Har du upptäckt en överträdelse hos oss eller en av våra bidragstagare?

Vi på Svenska kulturfonden ska i alla lägen agera ansvarsfullt, lagenligt och etiskt. Om det finns brister i vår verksamhet eller i verksamhet som finansieras av Kulturfonden, vill vi att du gör oss uppmärksamma på dem. Nu har vi en anmälningskanal där du kan berätta om överträdelser.

Via anmälningskanalen kan våra bidragstagare, våra förtroendevalda, vår personal och andra intressenter på ett tryggt sätt meddela om överträdelser. Du kan lämna in en anmälan om du misstänker att någon i vår organisation eller hos våra bidragstagare har gjort sig skyldig till ett brott, en överträdelse eller någon annan typ av agerande som är olagligt eller osakligt.

Vi använder Centralhandelskammarens konfidentiella tjänst för vår anmälningskanal. Det betyder att du som gör en anmälan kan välja att vara anonym.

Svenska kulturfonden är medlemmar i föreningen Stiftelser & fonder och följer god stiftelsepraxis.

Vem kan anmäla?

Vem som helst kan rapportera misstankar om överträdelser i anmälningskanalen,

Använd anmälningskanalen om du misstänker att Kulturfonden eller någon enskild person i vår organisation har handlat lagstridigt, oetiskt eller oansvarigt. Du kan också använda kanalen för att anmäla ett missförhållande i ett projekt eller en verksamhet som finansieras av oss.

Vad kan jag anmäla?

I kanalen kan du till exempel anmäla:

  • om vi hanterat personuppgifter på ett olagligt sätt
  • brott mot Kulturfondens närståenderegler
  • jäv då vi fördelat bidrag, stipendier eller pris
  • om du upplevt olaglig diskriminering i vår verksamhet
  • andra brott mot lagstiftningen eller Kulturfondens stadgar
  • lagstridigt eller osakligt förfarande i projekt eller verksamheter som finansieras av Kulturfonden

Använd INTE anmälningskanalen för att

  • ge oss allmän respons,
  • framföra idéer om hur vi kunde utveckla vår verksamhet eller
  • ansöka om bidrag.

I de här tre fallen ska du i stället mejla kansliet(at)kulturfonden.fi.

Hur gör jag en anmälan?

Du får gärna kontakta någon i vår personal om du upplevt ett missförhållande. Om du däremot vill vara anonym, kan du i stället använda anmälningskanalen via länken nere på den här sidan.

Anmälan ska alltid göras i god tro. Om du avsiktligt anmäler sådant som du vet att inte är sant, kan det leda till rättsliga påföljder.

Hur handläggs min anmälan?

Anmälningskanalen tillhandahålls av Centralhandelskammaren för att säkerställa total anonymitet för dig. Vi får enbart tillgång till tidpunkten för och innehållet i rapporten, men inte till sådan information som kunde leda till identifiering av dig, såsom metadata eller IP-adresser. Du kan välja att göra anmälan anonymt eller med ditt namn. I båda fallen är du skyddad mot repressalier.

Alla anmälningar hanteras konfidentiellt och korrekt. Alla som behandlar anmälningarna är bundna av tystnadsplikt.

Anmälningarna är tillgängliga enbart för tre definierade personer på vårt kansli. I utredningen av anmälan kan vi också använda andra experter för att säkerställa att ärendet handläggs korrekt.

Du kan diskutera anonymt med dem som handlägger din anmälan.

Hurudant är svaret jag får?

Inom sju dagar får du en bekräftelse på att vi har mottagit anmälan. Sedan svarar vi inom tre månader och meddelar vilka åtgärder som vi har vidtagit med anledning av din anmälan.

När du gör en anmälan får du en kod som du måste spara. Med koden loggar du in i anmälningskanalen för att anonymt se och svara på meddelandena från oss. Vi kan också via kanalen be dig lämna ytterligare uppgifter om din anmälan.

Gå till anmälningskanalen.

Ytterligare uppgifter om skyddet av anmälarens identitet

Anmälningskanalen har skapats i samarbete med vår opartiska och utomstående partner Centralhandelskammaren i syfte att skydda anonyma anmälares identitet. Centralhandelskammaren tillhandahåller det tekniska upplägget för denna tjänst och tar inte emot några anmälningar.

De handläggare som Svenska kulturfonden godkänt tar emot anmälningarna som inkommer via anmälningskanalen och behandlar dem konfidentiellt. Enbart särskilt utsedda handläggare har fått befogenhet att komma åt anmälningarna.

Anmälningar kan alltid lämnas in anonymt. Handläggarna som tar emot anmälningar får ingen åtkomst till metadata eller IP-adresser som skulle kunna användas för att identifiera anmälaren. Samtliga anmälningar krypteras i samma stund som de skapas med en symmetrisk och asymmetrisk stark krypteringsalgoritm som inte kan avkrypteras eller ändras efteråt. Handläggarna får enbart veta tidpunkten för anmälan och innehållet i anmälan.

Om du önskar kan du uppge ditt namn och din adress i samband med anmälan. Enbart personer som har befogenhet att handlägga anmälningarna har åtkomst till uppgifterna i din anmälan. Dina personuppgifter överlåts inte till utomstående utan ditt uttryckliga samtycke, såvida uppgifterna inte behöver överföras till myndigheter eller såvida inte andra motsvarande åtgärder behövs för att din anmälan ska kunna handläggas på ett korrekt sätt.

Du ska inte lämna några känsliga personuppgifter i din anmälan, såvida de inte är nödvändiga för att beskriva anmälan och handlägga den.