Tillgänglig för alla, riktad till unga och mycket mer än bara musik. Augustinatten är Ekenäsfestivalen som samlar tusentals personer från Svenskfinland för att uppleva och umgås.
I mer än tio år har Daniel Lindholm satsat på upplevelser för unga på svenska i Finland. Musikfestivalen Augustinatten är ett av de årliga evenemang han producerar genom föreningen Finlandssvensk kulturutveckling.
– Idén till Augustinatten föddes 2017 då jag läste lokalnyheterna från min tidigare hemstad Ekenäs. Ännu en sommarkrog skulle stänga och jag funderade över var ortens unga nu skulle samlas.
Lindholm och kompisen Anders Sjöblom ville ge unga västnylänningar möjlighet att uppleva den magi som uppstår i samband med större sommarevenemang på en liten ort. Ett halvår senare arrangerade de den första Augustinatten. Publiken var nästan tre gånger så stor som väntat och har sedan starten vuxit från cirka 1 400 till 6 000 personer.
Litet och kunnigt team
Lindholm och Sjöblom producerar själva Augustinatten. Lindholms bakgrund inom ekonomi är nyttig när det kommer till budgetering, Sjöbloms yrke som byggnadsingenjör är till fördel i det praktiska förverkligandet. Båda har lokalkännedom och ett brett kontaktnät.
– Under året tar vi hand om allt från att lämna in ansökningar, budgetera och boka artister till att
marknadsföra och sälja biljetter. Allra sist styr vi upp det praktiska med till exempel scen, Baja-major och pyroteknik, säger Lindholm.
Lindholms bakgrund inom ekonomi är nyttig när det kommer till budgetering, Sjöbloms yrke som byggnadsingenjör är till fördel i det praktiska förverkligandet.
Lyckad försäljning gynnar publiken
Lindholm och Sjöblom skapar Augustinatten med hjärtat – festivalproduktion i Svenskfinland är sällan lönsam affärsverksamhet. Finansiering av bland annat stiftelser är avgörande för att allt ska gå runt.
– Ju fler som köper biljetter i god tid, desto flera artister och programpunkter kan vi ta in, förklarar Lindholm.
Trots att Augustinatten redan är ett etablerat varumärke börjar arrangörerna på ny kula varje år.
– Vi räknar aldrig med succé bara för att året innan lyckades. När som helst kan ’hypen’ vara över.
Vi räknar aldrig med succé bara för att året innan lyckades. När som helst kan ’hypen’ vara över.
En upplevelse som inspirerar
Konkurrensen om ungas tid och uppmärksamhet är stor, trots att det finns ganska få evenemang för målgruppen.
– I sociala medier är det mesta lite häftigare än i verkligheten. Some är på sätt och vis en konkurrent men det är också där vi bäst når målgruppen.
Efter sju lyckade somrar har Augustinatten blivit ett evenemang unga i Svenskfinland räknar med. Många vill engagera sig i evenemanget och andra har inspirerats att satsa på musiken. Det här är den bästa feedback arrangörerna kan få.
Umgås på riktigt
I alla frågor utgår Lindholm och Sjöblom i första hand från 15–25 år gamla finlandssvenskar. Vilka artister vill de höra och vad är ett skäligt pris att betala för det? I samarbete med bland annat barnskyddet i Raseborg erbjuder de unga från svaga ekonomiska förhållanden möjligheten att delta.
– Augustinatten ska förena unga, inte öka klyftorna. Vi vill ge dem upplevelser och minnen från den riktiga världen, i kontrast till all tid många tillbringar vid skärmen. Kanske någon träffar sin första kärlek eller får en vän för livet på Augustinatten, säger Lindholm.
Vi vill ge dem upplevelser och minnen från den riktiga världen, i kontrast till all tid många tillbringar vid skärmen.
Trots att Augustinatten redan är ett etablerat varumärke börjar arrangörerna på ny kula varje år. Lindholm uppmanar de unga som vill jobba med evenemangsproduktion att börja försiktigt och ha tålamod.
– Ofta får man med sig finansiärer först när man kan bevisa att idén håller. Marknadsföringen är också viktig. Det spelar ingen roll att Ed Sheeran kommer till Karis om du inte når ut med informationen, säger Lindholm.
Prisbelönt duo
Våren 2023 fick Daniel Lindholm och Anders Sjöblom Nylands svenska kulturfonds pris på 15 000 euro för sitt arbete med Augustinatten. I prismotiveringen beskrevs duon som eldsjälar i ordets bästa bemärkelse.
– Vi vill erbjuda unga i Finland kultur på svenska för att vi tycker att det är viktigt och roligt, och för att vi kan. Det är lätt att göra någonting bra om du gör det med rätt personer, säger Lindholm.
Som bäst arbetar duon med förberedelserna inför Augustinatten 2024.
– Kultur är att samlas och uppleva tillsammans. Ingen kulturupplevelse är mer eller mindre värd utan allt handlar om att väcka känslor och skapa minnen. Det vill vi fortsätta göra, avslutar Lindholm.
Kultur är att samlas och uppleva tillsammans. Ingen kulturupplevelse är mer eller mindre värd utan allt handlar om att väcka känslor och skapa minnen.
Humorn lever och mår bra
Föreningen Finlandssvensk kulturutveckling förser också Svenskfinland med välbehövliga skratt i svåra tider. Humorfestivalen fick premiär i Vasa år 2022.
Daniel, vad är Humorfestivalen?
Humorfestivalen är ett paraplykoncept för flera olika humorevenemang som ordnas under några
dagar. Då uppträder nya förmågor och etablerade komiker från Finland och Sverige. Tillsammans stärker de varandras dragningskraft.
Hur fick du idén?
Jag har erbjudit rikssvenska komiker en stand up-scen i Svenskfinland i nästan tio år och vet att här finns en publik. Lund Comedy Festival i Sverige inspirerade mig att producera ett större humorevenemang med stand up, teater, diskussioner och musik.
Varför behövs festivalen?
Humorn behövs mest i svåra tider. Pandemin följdes av krig och ekonomisk oro. Vi behöver ett avbrott från allt det tunga, få skratta och umgås.
För vem görs Humorfestivalen?
Festivalen riktar sig till alla som uppskattar ett gott skratt och unga är en viktig målgrupp. I Vasa finns en aktiv publik, här samlas människor från hela Österbotten och också många studerande. De stora komikerna drar publik från hela Svenskfinland. Evenemanget är inkluderande med några avgiftsfria tillställningar och möjlighet att själv pröva på stand up.
Text: Veronica Aspelin-Forsell
Bild: Tage Rönnqvist, Jakob Granfors
Dela artikel på