Tillbaka
12.3.24   (Redigerad 15.3.24)   |   Nyheter

Nu kan du boka ett responssamtal med oss

Tisdag 12 mars har alla som lämnade in en ansökan i november 2023 fått ett mejlbesked av oss. Har du nu frågor eller funderingar? I år testar vi att erbjuda sökande responssamtal med våra ombudsmän via Zoom.

Från och med fredag 15 mars kan du boka din tid

Nu kan du boka en tid för ett responssamtal.

Här kommer du till tidsbokningen.

Eftersom det är ett nytt system erbjuder vi i år ett begränsat antal tider – se nedan hur du ska göra ifall ingen av tiderna passar dig.

Fick du ett nej?

Cirka hälften av dem som lämnade in en ansökan i november fick på tisdagen ett negativt besked. I år har våra sökande första gången möjlighet att boka personliga responssamtal med Kulturfondens ombudsmän.

– Tidigare har vi delvis följt stiftelsernas princip om att inte motivera avslag. Vi har så pass många sökande att motiveringar skulle ta för mycket tid och på sikt göra vår administration dyrare. I praktiken har vi ändå hjälpt dem som kontaktat oss att förstå varför de fått ett avslag. För att göra responsen mera tillgänglig gör vi nu ett försök med förhandsbokade responssamtal, säger Sören Lillkung, vd för Svenska kulturfonden.

– Vi lovar inte att vi ger ett bidrag nästa gång man söker, men vi tipsar om hur man kan förbättra sin plan och ansökan, säger Sören Lillkung.

Liksom under de två senaste åren har vi också i år sammanställt allmän skriftlig sökanderespons för de olika sektorerna. Responsen bygger på en översikt över ansökningarna inom olika genrer och ger också information om vanliga orsaker till avslag. Du som sökt bidrag och fått ett avslag hittar den allmänna responsen via ditt beskedsmejl.

– Ett nej behöver inte betyda att projektidén eller ansökan var svag. Ofta handlar det om att konkurrensen är tuff. I projektansökningar är en vanlig orsak att man saknar andra finansiärer. Vi ser det som negativt att något står och faller med vårt bidrag. Därför rekommenderar vi ofta en bredare finansieringsbas, fler samarbetspartner och större nätverk innan man gör en ny ansökan, säger delegationens ordförande Mikael Svarvar.

Hur funkar responssamtalet?

Samtalet är 15 minuter långt.

Vi mejlar dig en länk till Zoom-mötet cirka en dag före mötet.

Ombudsmännen kan under mötet ge en kort sammanfattning av de orsaker som ledde till avslag på din ansökan. Fråga gärna om det fanns något särskilt som du kan försöka åtgärda i framtida ansökningar.

Vi hoppas att de råd vi ger dig under responssamtalet hjälper dig att ha bättre framgång med din nästa ansökan. Vi kan kan ändå inte garantera att du i framtiden får ett bidrag, även om du följer de råd vi ger dig.

Vem ska jag boka tid hos?

Två av våra ombudsmän deltar i varje responssamtal. Bokar tid fr ett samtal där den ombudsman som var ansvarsperson för din ansökan deltar. På det sättet får du så mycket information som möjligt under samtalet.

Så här kollar du vem som var ansvarsperson för din ansökan:

  1. Logga in på ansokan.kulturfonden.fi och välj Korrespondens
  2. Scrolla ner till Meddelandearkiv och öppna det meddelande som gäller den ansökan du vill diskutera. Meddelandet har rubriken ”Ansökan nr XXXX behandlad”
  3. Sist i meddelandet finns namnet på ombudsmannen som var ansvarsperson för ansökan

Du kan också kolla detta genom att leta upp mejlet i din egen e-post.

Ingen av tiderna passar mig

Om det inte finns lämpliga tider är du välkommen att kontakta oss via vårt korrespondenssystem.

  1. Logga in på ansokan.kulturfonden.fi med ditt användarnamnet som är kopplat till den aktuella ansökan.
  2. Gå till “Korrespondens” uppe i menyn.
  3. Välj vilken ansökan ditt meddelande gäller. Detta gör att ditt meddelande automatiskt kommer till rätt person.
  4. Skriv ditt meddelande eller dina frågor. Om du vill att vi ringer upp dig för ett kort samtal, skriv ut ditt telefonnummer och eventuellt när du är tillgänglig.
  5. Skicka ditt meddelande.

Det kan ta några arbetsdagar innan du hör av oss.

Om våra beslut

Alla ansökningar har behandlats av Kulturfondens förtroendevalda i delegationen eller en regional direktion. Ansökningar från professionella konstnärer, doktorander, forskare och samfund med professionell verksamhet har dessutom också behandlats av externa sakkunniga inom konst, kultur, utbildning eller vetenskaplig forskning. Alla beslut har tagits av Kulturfondens styrelse. Besluten kan inte överklagas.

Nu kan du boka ett responssamtal med oss

Kulturfondens åtta ombudsmän, bild: Frida Lönnroos.