Tillbaka
12.5.21   |   Nyheter
Märkte du att detta inlägg är redigerat för över två år sen?
Kontakta oss gärna om du vill kolla att informationen fortfarande gäller.

Texter om flerspråkighet får pris i uppsatstävling

Tre abiturienter från Kouvola, Haapajärvi och Esbo belönas i de finskspråkiga abiturienternas femtonde uppsatstävling.

Tre abiturienter från Kouvola, Haapajärvi och Esbo belönas i de finskspråkiga abiturienternas femtonde uppsatstävling. Redaktören och producenten Baba Lybeck valde vinnarna och fastnade för texter där skribenten lyckades förmedla sina känslor.

  • Första pris går till Camilla Sundqvist, Kouvolan Yhteislyseo, Kouvola (lektorerna Satu Huuhka, Heini Peri och Päivi Valojää)
  • Andra pris går till Julius Annanperä, Haapajärven lukio, Haapajärvi (lektor Merja Nevanoja)
  • Tredje pris går till Saimi Niinikoski, Kuninkaantien lukio, Esbo (lektor Sari Kaunisto)

Du kan läsa Camilla Sundqvists uppsats här. 

Så här gick tävlingen till

Uppsatstävlingen, som ordnas av föreningen Svensklärarna i Finland, riktar sig till finskspråkiga abiturienter i hela landet. Med hjälp av tävlingen vill svensklärarna och Svenska kulturfonden uppmuntra abiturienter att uttrycka sina tankar och åsikter på svenska.

I år deltog abiturienter med sammanlagt 91 uppsatser. Uppsatsrubrikerna som skribenterna kunde välja mellan var:

  • Nyttan av att kunna många språk
  • Mitt svenskspråkiga tal till den yngre generationen
  • Svenskan är vårt andra nationalspråk – är du för eller emot det?
  • Varför måste vi plugga svenska i skolan?

Abiturienterna hade tre timmar tid på sig att skriva sin uppsats.

Välskrivna uppsatser som förmedlade tankar och känslor

Gymnasiernas svensklärare valde skolans bästa bidrag som de sände in till tävlingen. Representanter från Svensklärarna i Finland utsåg sedan de femton texter som deltog i finalen. Tävlingens domare Baba Lybeck valde sedan de tre bästa uppsatserna.

– Det var roligt att få en inblick i hur abiturienter tänker om flerspråkighet. Det kändes som om jag plötsligt skulle få en möjlighet att tjuvlyssna på dem. Det var mycket inspirerande, säger Lybeck.

Enligt Lybeck var alla uppsatser välskrivna och det var svårt att välja vinnarna. Lybeck läste texterna flera gånger och fokuserade på argumenteringen, hur skribenten lyckades med att förmedla sina tankar och känslor, och hur ledigt språk skribenten använde.  

– Alla skribenter visade en mycket positiv inställning till svenskan och flerspråkighet i allmänhet. De flesta skribenterna lyfte fram att språkkunskap är en nyckel till ett rikare liv fyllt av nya erfarenheter och bekantskaper, säger Lybeck.

Baba Lybecks prismotiveringar

Camilla Sundqvist, Kouvola

I sin uppsats ”Nyttan av att kunna många språk” visar Camilla Sundqvist att hon behärskar det svenska språket galant. Hon uttrycker sig mångsidigt och hon har ett rikt ordförråd. Uppsatsen är personlig, argumenteringen är smidig och det märks att hon har djupa kunskaper i språkets samhälleliga roll och funktion. Vikten av att kunna även andra språk än engelska motiverar hon mycket mångsidigt och välformulerat. Ett utmärkt exempel på varför det är viktigt att vi ser flerspråkigheten som en rikedom.

Julius Annanperä, Haapajärvi

Uppsatsen ”Varför måste vi plugga svenska i skolan?” av Julius Annanperä gjorde mig extra glad för den framhäver lärarens roll i elevernas engagemang i språkundervisningen. Julius första svensklärare fick honom att inse hur viktigt det är att kunna tala svenska och den lärdomen har burit honom ända till studentskrivningarna. Uppsatsen är mycket välskriven och den visar att Julius har djupa kunskaper i det svenska språket: ordförrådet är mångsidigt och grammatiken nästan felfri.

Ett utmärkt exempel på hurdana möjligheter flerspråkigheten kan öppna för den som engagerar sig i språkundervisningen.

Saimi Niinikoski, Esbo

Saimi Niinikoskis uppsats ”Att plugga svenska – en plikt eller en rätt?” är en mycket fin och trovärdig beskrivning av den resa eleverna i Finland gör inom svenskundervisningen. Hon tycker att möjligheten att studera svenska i skolan har varit en fantastisk möjlighet som hon är tacksam över. Hennes uppsats är personlig och inspirerande och hon använder ett rikt och nästan helt felfritt språk. Ett utmärkt exempel på varför det att vi i Finland får plugga svenska i skolan inte bara är en plikt utan även en rätt.

Pris i tävlingen

Första pris är ett stipendium på 2 000 euro som vinnaren kan använda för att finansiera sina studier vid ett svenskspråkigt universitet eller en svenskspråkig högskola eller till en resa till en nordisk stad. Om vinnaren ansöker om en studieplats vid Åbo Akademi, Yrkeshögskolan Novia eller Yrkeshögskolan Arcada befrias hen från det obligatoriska provet i svenska.

Andra pris är ett resestipendium på 1 000 euro till en nordisk stad. Tredje pris är ett presentkort på 300 euro till Förlaget.

Övriga tolv finalister belönas i år med ett stipendium på 100 euro.

Vinnarna uppmärksammas under en liten prisutdelning i höst i samband med Helsingfors bokmässa.

***

Pressmeddelande
Svenska kulturfonden
Helsingfors den 12 maj 2021 – får publiceras

Vill du intervjua vinnarna? Kontakta Annika Rönnblad för kontaktuppgifter till pristagarna.

Närmare information om tävlingen:
Katarina von Numers-Ekman
ombudsman, utbildning
katarina.von.numers-ekman(at)kulturfonden.fi
tfn 050 360 7436

Annika Rönnblad
Kommunikationsassistent
annika.ronnblad(at)kulturfonden.fi
tfn 040 537 1494

Texter om flerspråkighet får pris i uppsatstävling