Tillbaka
20.2.25   |   Nyheter

Vi har en pinfärsk strategi

Under de senaste tio åren har vår utdelning ökat rejält. Beloppet som Svenska litteratursällskapet årligen riktar till oss har gått från 34 till nästan 50 miljoner euro. Det ställer nya krav på både vår ordinarie utdelning och våra strategiska satsningar.

Svenska kulturfonden publicerade den här veckan en strategi för åren 2025-2029. Styrelseordförande Mikaela Nylander är nöjd över att man har ett nytt riktmärke för den allt större utdelningen.

– Vi står inför krävande, men också spännande och annorlunda satsningar. Vår utdelning växer och samtidigt krymper många aktörers ekonomi. Trycket på Kulturfonden ökar och våra prioriteringar och strategiska val blir viktigare än någonsin, säger Mikaela Nylander.

Fyra nya roller

I den nya strategin definierar vi bidragsverksamheten enligt fyra roller. Rollerna speglar målsättningarna att

  • nå nya målgrupper,
  • utveckla talang,
  • stödja kritisk samhällsstruktur och
  • driva positiv samhällsförändring. 

– Rollerna klarnade efter att vi ringat in omvärldstrender som påverkar Kulturfonden. Vad betyder det för det svenska i Finland och särskilt för föreningslivet att till exempel identitetsmarkörer som språk och nationalitet blir allt mer oviktiga? Istället känner många samhörighet globalt eller digitalt, säger Mikaela Nylander.

Strategiskt också tidigare

Det här är första gången som vi låter göra en omvärldsanalys och en renodlad strategi. Strategiska satsningar och linjedragningar är däremot inget nytt.

– Vi har redan tidigare formulerat fleråriga strategiska målsättningar för vår verksamhetsplan och de olika satsningarna. De senaste stora har varit Hallå!-programmet för en levande flerspråkighet och SKAPA-satsningen på konstundervisning för barn och unga. Båda var värda sex miljoner euro vardera, säger vd Sören Lillkung.

Ändamål och donatorer är a och o

Då den årliga utdelningen närmade sig 50 miljoner euro var det dags för en renodlad strategi. Även om den presenteras tydligt på webbplatsen, påpekar Sören Lillkung att strategin i första hand är ett hjälpmedel för förtroendevalda och personal då man identifierar kommande storsatsningar och fokusområden.

– Samtidigt ska man minnas att de allra flesta av våra 4 000 årliga bidrag beviljas inom de ordinarie omgångar som vi regelbundet utlyser. Då är vårt ändamål och donatorernas vilja är det allra viktigaste. Här ger strategin oss mera en riktning för att allt effektivare stärka det svenska i Finland, säger Sören Lillkung.

– Fortsätt göra det som ni är bäst på men ha vår föränderliga omvärld och aktuella samhällsutmaningar bakom örat, hälsar Mikaela Nylander till Kulturfondens sökande.

Bekanta dig med strategin

Här hittar du de viktigaste punkterna i strategin.

Hela strategin hittar du via länken under den grafiska, förkortade strategin.

Om Kulturfondens strategi

  • Kulturfonden inledde strategiarbetet våren 2024.
  • I förarbetet och utformningen har Kulturfondens förtroendevalda och personal fått stöd och hjälp av Oskar Korkman och Sebastian Schauman på Alice Labs.
  • Strategins grafiska utformning har gjorts av FormUnion.

Vi har en pinfärsk strategi