Tillbaka
24.9.24   (Redigerad 8.11.24)   |   Evenemang

Bedömning i fokus

Illustration: Maria Sann

Välkommen på pedagogiskt forskningsforum 2024!

Diskuterar du ofta pedagogik, men mest med dem du redan känner – med andra experter, kollegor och dem som deltar i samma konferenser eller temadagar? Upplever du också att olika samhällsaktörer ofta efterfrågar snabba lösningar på komplexa frågor?

Välkommen till vårt första pedagogiska forskningsforum. Här får du som brinner för pedagogik vara med om att skapa ett långsiktigt sammanhang för samtal som överskrider bubblor, är vetenskapligt baserade och handlar om olika aktuella utbildningsfrågor.

Vi börjar med bedömning i Helsingfors 2024, och fortsätter med ett nytt tema i Vasa 2025. I Helsingfors får du lyssna på åtta forskare som enskilt och tillsammans diskuterar bedömning ur olika perspektiv.

Här kan du titta på en inspelning av Pedagogiskt forskningsforum i Helsingfors.

Tid
30.10.2024 kl. 11.00-16.00, morgonkaffe från kl. 10.30

Plats
Helsingfors universitet, Brobergsterrassen 1, Psychologicum, sal 132

Språk
Programpunkterna är på svenska eller engelska

Målgrupp
Alla som är intresserade av bedömning; särskilt

  • pedagoger,
  • pedagogikstuderande,
  • forskare och
  • utbildningsadministratörer

Anmälning
Senast 23.10 via https://anmalan.kulturfonden.fi

Det är gratis att delta i seminariet och vi bjuder på morgonkaffe, lunch och eftermiddagskaffe. De 100 första ryms med på seminariet.

Pedagogiskt forskningsforum arrangeras av Svenska kulturfonden i samarbete med Helsingfors universitet och Åbo Akademi.

Program

Pamela Granskog, specialsakkunnig vid undervisnings- och kulturministeriet, och Fritjof Sahlström, professor, Helsingfors universitet, modererar samtalen.

10:30
Smoothie och morgonkaffe

11:00
Välkommen till vårt första pedagogiska forskningsforum
Fritjof Sahlström, professor, Pedagoiska fakulteten, Helsingfors universitet
Michaela Pörn, dekan, Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi
Berndt-Johan Lindström, ledande ombudsman, och Katarina von Numers-Ekman, ombudsman, utbildning, Svenska kulturfonden

11:05
Att bedöma skolprestationer: Möjligheter och begränsningar
Jonas Vlachos, professor vid Nationalekonomiska institutionen, Stockholms universitet, är en av Nordens starkaste röster i samhällsdebatten om betyg. Till exempel frågor om lärares autonomi i betygssättning och orsaker till och konsekvenser av betygsinflation har engagerat dagens inledare.

Blixttal (lightning talks) och samtal om bedömning

Borde den finländska grundskolan avslutas med extern standardiserad bedömning? Sex forskare ger sin syn på bland annat den här frågan. Var och en av de tre dialogerna inleds med två korta blixttal, som är en introduktion till temat, följt av ett samtal mellan forskarparen. Den inledande dialogen är på
engelska.

11:45
Are Grades Necessary for Fair Student Selection?
Education is now compulsory until the age of 18. Is it necessary to use grades as the basis for student selection in the transfer from lower secondary education to upper secondary or vocational education and training? If so, is it possible to do so fairly? Should the Finnish basic school end with external standardised grading?
Birgit Schaffar-Kronqvist, universitetslektor i pedagogik, Helsingfors universitet
Mikko Silliman, assistant professor, Institutionen för ekonomi, Aalto universitetet

12:30
Lunch

13:15
Från summativ till formativ
Den finländska grundskolan har gått från att betona summativ bedömning, alltså sammanfattande och avslutande bedömning, till att betona formativ bedömning, alltså integrerad och lärandestödande. Är det bra? Samtidigt avslutas gymnasiet med en normerande och betydelsefull summativ bedömning.
Chris Silverström, ledande utvärderingsexpert, Nationella centret för utbildningsutvärdering
Camilla Svens-Liavåg, universitetslektor i specialpedagogik, Åbo Akademi

14:00
Bedömningens roll i ett föränderligt samhälle
Samhället, inklusive utbildningen, kännetecknas av en ökande individualisering och diagnosticering. Samtidigt ökar segregation på olika nivåer. Förstärker eller bromsar bedömning, så som den nu görs och utvecklas, de här processerna?
Johan Korhonen, professor i pedagogisk psykologi, Åbo Akademi
Pia Mikander, universitetslektor i pedagogik, Helsingfors universitet

14:45
Sammanfattning och avslutning
Kurt Torsell, direktör, utbildningsstyrelsen
Michaela Pörn, professor

15:00
Kaffe och mingel

Noggrannare information om seminariet

Mia Smulter
producent
mia.smulter(at)kulturfonden.fi
tfn 0400 774 500

Bedömning i fokus