Kontakta oss gärna om du vill kolla att informationen fortfarande gäller.
Sebastian Fagerlund får Stora kulturpriset
Kompositören Sebastian Fagerlund belönas med Stora kulturpriset på 30 000 euro i Helsingfors den 8 maj 2019.
Kaffepannan puttrar när kompositören Sebastian Fagerlund öppnar dörren till sitt hem i Mejlans. I hans arbetsrum ligger det färdiga partituret för en cellokonsert som nyss haft premiär i Hamburg. Några hastigt skrivna noter på ett blankt notblad ligger framför datorn, de första blyerts skisserna som konserten började från. Vi bänkar oss i vardagsrummet där pianot står en bit bort med locket nedfällt.
– Jag spelar inte eller lyssnar på musik för att slappna av längre. Jag njuter av tystnaden efter att ha hört klanger och musik i huvudet hela dagen.
Fagerlund började som violinist, men komponerandet tog tidigt allt större fokus. Han hade turen att i tonåren ha en violinlärare som såg och understödde hans intresse för att komponera.
Via Åbo Konservatorium som utbildad violinist gick han vidare till kompositionslinjen vid Sibeliusakademin i Helsingfors. Därifrån blev han klar under tidigt 2000-tal. Violinen fick allt mindre kärlek, tiden gick åt till att komponera nya stycken. Någon tydlig brytpunkt kan han inte se utan förändringen skedde gradvis.
– Jag hade så mycket musik jag ville sätta till pappers.
Det stora genombrottet kom 2006 med en klarinettkonsert som komponerades för Christoffer Sundqvist och uruppfördes på Korsholms musikfestspel. Radions symfoniorkester gjorde en inspelning av den och ett halvt år senare fick skivbolagsdirektören Robert von Bahr höra den och ringde genast upp Fagerlund.
– Han nästan ropade i telefonen av upphetsning och ville att jag skulle spela in konserten med Göteborgs Symfoniorkester så fort som möjligt.
Inspelningen blev av några veckor senare och den fick fantastiska recensioner i bland annat BBC Music Magazine. Konserten blev det första verket av Sebastian som spelades av BBC Symphony Orchestra i London.
– Det tog mig tio år att erkänna att klarinettkonserten blev en stor brytpunkt, men det var den utan tvekan. Tack vare den fick jag ett stort skivbolag och en duktig förläggare bakom mig.
Hösten 2017 hade Fagerlunds största verk hittills premiär på Nationaloperan i Helsingfors. Baserad på Ingmar Bergmans filmmanus med libretto av Gunilla Hemming uruppfördes operan Höstsonaten. Cirka tre års arbete kulminerade med succé. Fina recensioner från världen över och en nominering för Bästa Opera i International Opera Awards höjde Fagerlund till nya höjder i musikvärlden. Nu ska operan spelas i flera stora operahus världen över, från Europa till Asien.
– Den spelas på originalspråket svenska över hela världen. Det är häftigt att ett marginalspråk får ta plats på världens stora operascener.
I ungefär 15 år har Sebastian Fagerlund jobbat som kompositör och uppdrag har det aldrig funnits för få av. Efter det stora jobbet med Höstsonaten tog han ledigt några veckor och kände inte för att någonsin ta tag i en opera igen. Men när ledigheten var över började nya idéer knacka på.
– Jag är inte förtjust i långa pauser. Jag mår som bäst när jag är i kontakt med det jag komponerar.
Text: Axel Åhman (reportaget har publicerats i Kulturfondens årsbok 2019-2019)
Svenska kulturfondens prismotivering
Sebastian Fagerlund är en av våra främsta tonsättare och hans produktion omfattar allt från opera och orkesterverk till kammarmusik och instrumentala soloverk. Sina musikstudier inledde han tidigt. Efter att ha utbildat sig till violinist vid Åbo konservatorium gick han vidare till kompositionslinjen vid Sibeliusakademin i Helsingfors.
Sitt internationella genombrott fick han då hans klarinettkonsert uruppfördes år 2006. Några år senare prisbelönades hans surrealistiska kammaropera Döbeln och år 2011 fick Fagerlund Teosto Priset – ett av nordens största musikpris – för sitt orkesterverk Ignite. Samtidigt som Fagerlund är aktiv på olika håll i världen, ligger också det lokala hans hjärta nära. Han var med om att grunda kammarmusikfestivalen RUSK i Jakobstad och är en av de konstnärliga ledarna för festivalen.
Hans kompositioner har framförts på olika håll i världen, bland annat av Singapores symfoniorkester, BBC:s symfoniorkester och holländska radions filharmoniska orkester. Med Radions Symfoniorkester i Helsingfors har Fagerlund ett nära samarbete och de har spelat in flera skivor med hans orkestermusik.
Fagerlunds största verk hittills, operan Höstsonaten, hade premiär på Nationaloperan hösten 2017. Operan fick fina recensioner världen över och en nominering för bästa opera i International Opera Awards. Kommande säsonger spelas Höstsonaten på svenska i flera stora operahus och på festivaler i flera olika länder.